sumaryczna liczba samochodów elektrycznych w Polsce

źródło danych: PSPA (kwiecień 2020r.)

0
BEV
0
PHEV
0
FCEV

BEV

(z ang.  battery electric vehicle)

Samochody w pełni elektryczne nie są wyposażone w standardowy silnik spalinowy. Na ich wyposażeniu znajduje się jeden lub kilka silników elektrycznych, zasilanych akumulatorami, doładowywanymi z zewnętrznego źródła energii (najczęściej z stacji ładowania samochodów elektrycznych). 

Pojazdy w pełni elektrycznie nie emitują bezpośrednio do środowiska szkodliwych zanieczyszczeń. Są natomiast krytykowane za ich zasięg, jednak aktualne modele tych pojazdów umożliwiają przejechanie nawet 600 km. Pozwala to na podróżowanie po całej europie bez obaw niemożliwości naładowania.

samochód+elektryczny

Nissan Leaf e+

Zasięg: 385 km
Złącza: Typ 2 + CHAdeMO

Czas ładowania
- gniazdo domowe (3,5 kW): 32 h
- stacja ładowania AC / wallbox (11 kW): 11 h
- stacja ładowania DC (50 kW): 1 h

samochód+elektryczny

BMW i3

Zasięg: 359 km
Złącza: Typ 2 + CCS

Czas ładowania
- gniazdo domowe (3,5 kW): 15 h
- stacja ładowania AC / wallbox (11 kW): 3 h
- stacja ładowania DC (50 kW): O,5 h

PHEV

(ang. plug-in hybrid electric vehicles

Hybrydy typu plug-in w swojej budowie posiadają silnik elektryczny oraz silnik spalinowy. Przy czym silnik elektryczny zasilany jest z baterii akumulatorów, które mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła energii (ze stacji ładowania samochodów elektrycznych). Doładowywanie baterii akumulatorów następuje również w trakcie hamowania (odzyskiwanie energii).

Samochody hybrydowe plug-in stanowią najlepszą alternatywę do podróżowania na długich dystansach, gdzie kierowca nie musi się martwić o dostępność stacji ładowania na trasie. Wykorzystywane są również z powodzeniem do poruszania się w cyklu miejskim, na krótkich dystansach.

Toyota Prius

Zasięg: 50 km
Złącza: Typ 2

Czas ładowania
- gniazdo domowe (3,5 kW): 4 h
- stacja ładowania AC / wallbox (11 kW): 2,5 h

Kia Niro

Zasięg: 58 km
Złącza: Typ 2

Czas ładowania
- gniazdo domowe (3,5 kW): 4 h
- stacja ładowania AC / wallbox (11kW): 3 h

HEV

(ang. hybrid electric vehicles

Samochody typy HEV w swojej budowie posiadają silnik elektryczny oraz silnik spalinowy. Przy czym silnik elektryczny zasilany jest z baterii akumulatorów, które nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła energii, a dołądowywanie baterii następue w trakcie hamowania (odzyskiwanie energii). Zastosowana w nich bateria akumulatorów jest małej pojemności i pozwala na przejechanie niewielkich dystansów (~5km). Taka konstrukcja pozwala na redukcję zużycia paliwa, które sięga nawet do 3 l/100km.

Hybrydy wykorzystywane są szczególnie do poruszania się w miastach. Wiodącym liderem w budowie pojazdów HEV jest Toyota.

FCEV

(ang. fuel cell electric vehicles)

Samochody z napędem wodorowym w swojej budowie posiadają ogniwa paliwowe, w których w procesie reakcji chemicznych wodoru z tlenem wytwarzana jest energia elektryczna

Technologia napędu wodorowego w pojazdach komercyjnych typu FCEV jest wciąż w fazie testów, jednak stanowi jedną z najbardziej perspektywistycznych technologii wykorzystywanych do napędu pojazdów w przyszłości.

Technologia napędu wodorowego jest niemal całkowicie ekologicznym rozwiązaniem w pojazdach , a samo ‚naładowanie’ pojazdu do pełna trwa kilka minut. 

Przedsatwione powyżej dane techniczne dotyczące pojemności oraz czasów ładowania pojazdów BEV, PHEV są teoretycznymi wartościami i mogą się różnić od rzeczywistych wartości podczas użytkowania pojazdu.